اکانت های ایمیل تعداد بیشتری به نسبت اکانت هایی مانند توئیتر و فیسبوک دارند. به همین دلیل احتمال دریافت نرخ کلیک و نرخ تبدیل و تعامل بالاتر میرود. به همین دلیل در بازاریابی دیجیتالی یکی از زمینه های قدرتمند برای تبلیغ کمپین های ایمیل مارکتینگ هستند. اما برای شروع یک کمپین ایمیل مارکتینگ قوی باید از کجا شروع کرد؟ چه مراحلی برای رسیدن به هدف باید طی شود؟
مشاوره و تعیین هدف
در ابتدا لازم است با یک مشاور ایمیل مارکتینگ در ارتباط باشید. زیرا مشاوره ایمیل مارکتینگ میتواند درباره صفر تا صد طراحی کمپین ایمیل مارکتینگ و نکات اجرایی کمپین موفق با شما صحبت کند. البته اجرای کمپین ایمیل مارکتینگ بسیار ساده است و تنها کافیست از ابزارهای ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.
اما قبل از شروع کمپین باید کمی وقت بگذارید و درباره اهداف خود فکر کنید. فکر کردن درباره اینکه می خواهید با ایمیل مارکتینگ به چه چیزی برسید و قرار است چه کسانی ایمیل را بخوانند و چه محتوایی لازم است تهیه شود در میزان موفقیت شما تاثیر مستقیم دارد.
تهیه لیست ایمیل ها
در این قسمت با توجه به مخاطبان خود بر اساس علایق ای که دارند و ساعاتی که طی تحقیقات شما ایمیل را باز میکنند مخاطبان خود را بخش بندی کرده و از آنها لیستی تهیه کنید. این کار کمک میکند تا بدانید برای کدام هدف باید به کدام دسته از این مخاطبان ایمیل ارسال کنید. همچنین لیست خود را با توجه به دو راه می توان جمعآوری کنید:
راه اول آن است که اگر قرار است از ایمیل مارکتینگ برای در سازمان با مشتریان موجود استفاده نمایید بهتر است اطلاعات تماس آنها را استخراج نموده و لیست را بر همین اساس تشکیل دهید.
در راه دوم در صورتی که میخواهید با عدهای از افراد ارتباط برقرار کنید که هیچ اطلاعات تماسی از آنها ندارید. باید بتوانید با ایجاد انگیزه و ایجاد موقعیت اشتراک به جمع کردن آدرس های ایمیل بپردازید. سپس لیست خود را تشکیل دهید. برای ایجاد انگیزه حتما با مشاور ایمیل مارکتینگ صحبت کنید.
انتخاب نوع کمپین
انتخاب نوع کمپین بسیار مهم است و به هدفی که در مرحله اول انتخاب کرده اید وابسته است. به این موضوع فکر کنید که آیا می خواهید یک خبرنامه برای مخاطبان خود بفرستید و در ذهن آنها ماندگار شوید آیا میخواهید آخرین محصولات یا جشنواره و تخفیف های خود را در قالب یک تحقیق برای مشتریان و مخاطبان خود بفرستید. در صورتی که میخواهید در قالب یک تبلیغ ایمیل خود را به مخاطبان ارسال کنید باید نگارش و محتوای آن بهتر است به گونه ای باش که اسپم تشخیص داده نشود.
صفحه فرود جذاب برای مشتریان
منظور از صفحه فرود جایی است که مشتری روی لینک یا دکمه درون ایمیل میزند تا جزئیات را مشاهده کند. صفحه فرود باید قالب بروز و مدرنی داشته باشد. برای این کار لازم است یک عنوان جذاب و مفید در صفحه بگذارید. سعی کنید از عکس های با کیفیت و بنرهای تبلیغی زیبا استفاده کنید. همچنین لازم تا محتوای موجود در صفحه کامل ساده و واضح باشد. در صورتی که نیاز است دکمه را در صفحه قرار دهید آن را بزرگ و زیبا درست کنید تا در چشم مخاطب شما بیاید.
تجزیه و تحلیل نتایج
مطمئن باشید که هرگز چیزی در ابتدا به طور کامل موفق نیست و در بازاریابی نیاز دارید تا نتایج را بررسی کنید. با کمک مشاور ایمیل مارکتینگ میتوانید به روی نتایج تجزیه و تحلیل انجام دهید تا نقاط ضعف و قوت خود را دریافته و در کمپین های بعدی موفق تر عمل کنید. تحلیل و بررسی میزان موفقیت شما در کمپین های بعدی افزایش میدهد. زیرا میدانید که چطور بر مشکلات و موانع احتمالی فائق آیید و ساختار بهتری در ایمیل های بعدی ایجاد کنید.